Er gaan veel verhalen rond over hoe het merk Jaguar dreigt te sneuvelen. De huidige Jaguars worden vanaf eind 2024 vervangen door drie exclusieve, kostbare elektrische nieuwe modellen en de beoogde positionering is die van Bentley. Mogelijke klanten moeten echter vrijwel allemaal bij andere merken gehaald worden; de auto's worden veel duurder dan de huidige. Bovendien werden tal van dealers met trouwe klanten opgezegd, ten faveure van grotere bedrijven. Zo ontstaat het gevoel dat Jaguar (Jaguar Land Rover JLR is eigendom van Tata Motors in India) te laat reageerde op de veranderende wensen van consumenten en een koers vol risico's vaart. Dat bedreigt inderdaad de toekomst. De Jaguar F-Pace P400e die wij kortgeleden reden is een weliswaar iets verouderd maar nog steeds interessant alternatief voor modellen van o.a. Audi, BMW, Mercedes-Benz en Porsche. Hij combineert stijl en exclusiviteit met prima prestaties en een acceptabele prijs. Wil je iets anders dan een 'gewone' power-SUV, dan is hij serieus het overwegen waard.
De Jaguar F-Pace P400e; stoer, beschaafd en luxe.
Jaguar was decennia een chique maar niet overdreven duur merk dat vooral werd gereden door iets oudere mannen. Is dat erg? Jonge marketeers vonden van wel en kwamen met campagnes gericht op dertigers. Deze vonden de auto's echter te duur en te belegen, en ouderen voelden zich niet meer gezien en kozen eveneens iets anders. Zo vermoord je een merk. Met de i-Pace was Jaguar een van de eerste met een dedicated elektrische auto. Dat was op zich heel goed. Er werden echter veel auto's geleverd aan slecht voorgelichte leaserijders die teleurgesteld raakten door het te hoge verbruik. Jaguar publiceerde gebruikscijfers van auto's met 18 inch wielen maar klanten bestelden massaal 22 inch wielen, want dat oogde beter. Door de toegenomen rolweerstand werd het bereik echter veel lager. Verder kon de auto onvoldoende snel laden en leed de kwaliteitscontrole onder het succes. Dat alles deed het imago geen goed. Omdat Jaguar de huidige modellen niet meer echt verbeterde werden het winkeldochters, die links en rechts werden ingehaald door anderen.
High-end
De CEO die enkele jaren geleden aantrad, bedacht dat Jaguar alleen toekomst had als fabrikant van high-end elektrische auto's. Voor de nieuwe modellen moest wel een geheel nieuw platform worden ontwikkeld rond nog niet bewezen accu's van moederbedrijf Tata. Gaat dat goed uitpakken? Eind volgend jaar krijgen we het eerste model te zien. De auto's moeten volgens het Britse Autocar met prijzen vanaf zo'n 125.000 Pond gaan concurreren met de beste topmerken. Gesproken wordt over een vierzits GT, een SUV en een limousine. Het merk zou daarmee zelfs potentiële Rolls-Royce klanten willen aanspreken. Gesproken wordt ook over vierwielaandrijving, vierwielbesturing, 700 km range en accu's die in 13 minuten van 0 naar 80% geladen kunnen worden. Als eerste model zou eind 2024 de GT worden gepresenteerd (een soort Porsche Taycan), die in 2025 bij de dealers staat. De andere modellen moeten binnen een jaar volgen. De SUV krijgt volgens Autocar ongeveer het formaat van de Bentley Bentayga en de nieuwe Saloon moet met de Bentley Mulsanne vergelijkbaar zijn. Van de nieuwe auto's verwacht Jaguar er 4.000 per maand te bouwen en verkopen. We lazen ook dat de auto's net als de nieuwe Polestar geen achterruit krijgen. Dat zal voor een deel van de beoogde cliëntèle een brug te ver zijn.
Gerijpt
Moet u daarom Jaguar nu maar passeren? Nee, zeker niet. Want elk model blijft een stijl bieden die anderen ontberen. Ook de inmiddels gerijpte F-Pace SUV. Al zijn er daarvan ook zescilinder benzine- en dieselmodellen en zelfs een blaffende V8 SVR met 550 pk, de meest interessante is deze P400e plug-in hybrid. De combinatie van een elektromotor en een 300 pk sterke viercilinder benzinemotor maakt hem 404 pk sterk. Maar dankzij de lage BPM door het theoretisch minimale verbruik is het de 'goedkoopste' F-Pace, vanaf € 87.973,-. Die prijs is recentelijk behoorlijk gestegen. Verliezen compenseren door prijzen maar te verhogen werkt niet, maar dat moet men blijkbaar nog leren.
De testauto, een R-Dynamic Black uitvoering met een aanzienlijk aantal opties, kwam uit op rond de € 106.000,-. Dat is veel geld, maar daar staan luxe, exclusiviteit en andere mooie eigenschappen tegenover. De F-Pace is desgewenst snel, je kunt emissievrij de boodschappen doen en de accu bij een snellader in korte tijd weer volpompen (tamelijk uniek voor een plug-in hybride), hij oogt stoer en eigentijds maar toch beschaafd en er is prima met vijf man mee te reizen. Wel merk je dat er al een paar jaar niet veel meer is geïnvesteerd in de techniek. De 'sleutel' is een ouderwetse joekel, er is nog een startknop, de vering is op de snelweg te stug en voor voorzieningen die bij eenvoudiger merken al lang standaard zijn, moet je serieus bijbetalen. Anderzijds heeft de F-Pace wel een fijn werkend Pivi Pro multimedia-systeem op een 11,4 inch scherm dat veel informatie, een goede achteruitrijcamera en dito navigatiesysteem biedt. Er is draadloos Carplay en je kunt de indeling van het instrumentenpaneel naar wens kiezen en aanpassen. Het is voor Jaguar duidelijk een groot voordeel dat het concern ook Land Rovers levert en systemen als Pivi Pro in alle modellen kan toepassen.
Emissievrij
Voorin de P400e ligt een 300 pk sterke 2,0-liter viercilinder, die we kennen uit de sportieve F-Type en uit Land- en Range Rovers. Hij krijgt hulp van een elektromotor en er wordt een 8-traps automaat toegepast. Hoewel alle techniek zwaar is - deze F-Pace weegt ruim 2.200 kg - zijn power en koppel voldoende om in 5,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u te kunnen versnellen en een top te halen van 240 km/u. Laat je een trekhaak monteren, dan kan de Jaguar een geremde aanhanger van 2.000 kg voortzeulen. De beide motoren werken goed samen en ook de automaat schakelt onmerkbaar. Wel is het van belang om voldoende lading in het accupakket te houden, want alleen dan presteert hij als aangegeven. Maar dat is eenvoudig: je kunt kiezen tussen Hybrid, Hold en EV en in Hold wordt al rijdend de accu langzaam bijgeladen, zodat je bijvoorbeeld in de stad emissievrij kunt rijden. Dan verbruik je onderweg uiteraard wel iets meer benzine. Zoals bij elke plug-in springt de benzinemotor bij als je het gaspedaal diep intrapt. Door al het gewicht rijd je op benzine wel al snel 1 op 10. En puur elektrisch is de actieradius eerder 40 km dan de opgegeven 65 km. Nog een nadeel is dat de P400e iets minder bagageruimte heeft dan de reguliere uitvoering. Hendels om de achterbank gemakkelijk om te klappen zijn bizar genoeg een optie, wel is de achterklep elektrisch. En vertelden we al dat je behalve met dat fijne multimediasysteem ook verder verwend wordt in deze F-Pace? Het is in alles echt een luxueuze auto. De (optionele) kuipstoelen in 'onze' F-Pace zijn uiteraard volledig elektrisch verstelbaar en bieden extra grip als je een keer stevig een bocht neemt. Dat kan, want de auto rijdt zoals je dat van een Jaguar mag verwachten: comfortabel en toch sportief, met name in de Sportmodus. Wij reden overigens meestal in Comfort, een prima mix van zuinigheid en dynamiek. Wel merk je dat er door besparingen onvoldoende tijd is gestoken in perfectionering van het gevoel in het gas- en rempedaal. Dat maakt de F-Pace iets lomper bij het wegrijden dan mogelijk is. Rijd je elektrisch, dan gaat alles wel heel 'smooth'.
Conclusie
Zoals goede wijn bij het ouder worden steeds lekkerder wordt, zo geldt dat ook voor de F-Pace. Je komt 'm bepaald niet op iedere hoek tegen, dus je rijdt exclusief en je verwent jezelf. Het is niet de beste auto in zijn klasse, maar hij combineert veel goede kwaliteiten met iets dat feitelijk onbetaalbaar is, namelijk karakter en stijl. Een klassieker in spé dus!
Journal
With Qualis you opt for an optimal sales result.
Selling your houseLiving extra-ordinarily. Discover our exclusive listings.
Buying a houseSales advice without any obligation? Meet your Qualis real estate agent.
Sales adviceTake a look at the largest ‘secret’ listings of the Netherlands.
Make an accountinterior & lifestyle!