Test | Lucid Air Pure AWD

Test | Lucid Air Pure AWD

Test | Lucid Air Pure AWD

Veel zie je 'm nog niet, de Lucid Air sedan. Het is een grote gestroomlijnde en lage elektrische sedan terwijl de smaak van consumenten momenteel meer op SUV's is gericht. Bovendien is dit hét voorbeeld van het gezegde 'onbekend maakt onbemind'. En het merk is ook nog niet zo lang in ons land actief, vanuit een fraai pand in Hilversum. Maar de Lucid Air Pure bleek de eerste auto sinds jaren die onze hebzucht opwekte, met name deze minst kostbare versie. Dat lichten we toe.

Lucid Motors is 'het kind' van de Engelsman Peter Rawlinson. Na een loopbaan bij o.a. Jaguar Cars werd hij door Elon Musk ingehuurd om de Tesla Model S productieklaar te maken. Een week later vertelde hij Musk dat het helemaal anders moest. Die luisterde, Rawlinson verzamelde een goed team om zich heen, ontwikkelde een nieuwe Model S die de basis legde voor het succes van Tesla en ... kreeg na een paar jaar ruzie met Musk. Twee niet al te grote eigenwijze mannen, dat moest wel fout gaan... Naar verluid vertrok Rawlinson met slaande deuren. Officieus is er het verhaal dat hij naar Engeland wilde terugkeren om voor zijn zieke moeder te zorgen....


Lucid Air Pure | Bekijk deze woning in Sprang-Capelle 

Kunstje

Rawlinson besloot vervolgens om het kunstje te herhalen. Bij de nieuwe autofabrikant Lucid Motors ontwikkelde hij het eerste model, de Lucid Air, die inderdaad behoorlijk veel weg heeft van de Tesla Model S maar luxueuzer en fraaier is. Hij is er inmiddels CEO en CTO, geeft graag af op Musk en heeft nu een modelprogramma in ontwikkeling dat het Tesla nog lastiger moet maken, met o.a. de Gravity SUV en enkele modellen van rond de 50.000 euro. Rawlinson stelt dat Lucid qua technologie Tesla al lang voorbij is. Dat zijn wij niet met hem eens, zeker niet bij zaken als rendement en elektronica. Maar hij heeft in elk geval de financiering goed voor elkaar en is een briljant techneut: alle Formule E-teams reden met accupakketten die door Lucid werden gemaakt. Een groot deel van 'zijn' geld komt uit Saudi-Arabië en in Jeddah staat al een tweede Lucid-fabriek waar nu nog 'bouwpakketten' worden gemonteerd maar die spoedig complete auto's zal afleveren. Een beetje zoals Tesla dat deed in Tilburg... Je kunt er veel van vinden, van de financiële steun uit dat land, maar het is slim en de middelen zijn vrijwel onbeperkt. Lucid zal Tesla qua productie-aantallen en rendement niet kunnen inhalen. Maar zeker nu Elon Musk zich steeds bizarder gaat gedragen zijn er Tesla-rijders die zich van hem afwenden. Dan kan een Lucid een interessant alternatief zijn. Ze bewijzen er in elk geval dat de keus om alles zelf te maken, van motoren tot accu's, goed uitpakt. De auto's zijn daarmee opvallend snel en zuinig. Zo af en toe sijpelen er berichten door dat Lucid Motors op elke gebouwde auto immense bedragen verliest. Dat zal zeker kloppen, want met succes een nieuw merk neerzetten kost mega-veel geld. Ze hebben ook de prijzen aangepast om de vraag te stimuleren. Maar de financiers hebben als gezegd oneindig diepe zakken, dus anders dan bij andere merken is zorg over een voortijdig einde niet nodig. Vergelijk het met China, waar de staat met enorme bedragen zoveel mogelijk faillissementen van slecht-renderende autofabrikanten voorkomt. Saudi-Arabië gaat uiteraard inkomsten uit aardolie en geraffineerde brandstoffen missen, maar zit nu eerste rij bij de opkomst van high-end elektrisch vervoer. Slim!


Stijlvol

Nou zou je verwachten dat de wereld van het nieuwe geld leidt tot bling-bling auto's die niet passen bij wat wij in Europa over het algemeen fraai vinden. Dat is echter niet het geval.  Wellicht omdat de Air al ontwikkeld was voordat er bergen geld uit het oosten kwamen, maar ook omdat de aandeelhouder snapt dat succes gekoppeld is aan uitstraling. De Lucid Air die wij reden, was een type dat niet meer nieuw besteld kan worden. Dat wil zeggen, wel als er nog voorraad is, niet als de auto naar eigen specificatie moet worden gebouwd. Wij reden namelijk de Lucid Air Pure met vierwielaandrijving en die zat qua specificaties wel erg dicht bij de volgende uitvoering, de Air Touring. Daarom is er nu voor 88 mille een Air Pure met alleen achterwielaandrijving, de basis van het programma. In alle eerlijkheid moet worden gezegd dat de auto qua bouwkwaliteit, afwerking en materialen niet onderdoet voor bijvoorbeeld recente elektrische Mercedessen, maar wel heel veel zuiniger is. Ook dat maakt Lucid tot een interessant alternatief.



1251 pk...

Vanwege de specs, het modelprogramma en de wens om betaalbaarder te kunnen starten, werd dus besloten de Air Pure als instapmodel met alleen achterwielaandrijving te gaan leveren, vanaf € 88.000,-. Die versie heeft 325 kW/442 pk maar is zo'n 150 kg lichter dan de All Wheel Drive, weegt nog geen 2 ton en daardoor is hij snel genoeg. De Air Touring heeft 628 pk, AWD, meer uitrusting en is er vanaf € 102.000,-; de Grand Touring heeft 831 pk en is er vanaf € 132.000,- en het topmodel is de Air Sapphire met liefst 1.251 pk, een acceleratie van 0-100 km/u in 2 sec (!) en een prijs van € 255.000,-. Je moet een kenner zijn om de verschillen te zien en de Air Pure is om te rijden en te zien bepaald geen instappertje. Je ontvangt er overigens een 22 kW Pulsar Max thuislader bij en 2 jaar of 40.000 km gratis onderhoud. Over opladen gesproken: bij een gewone laadpaal of wallbox kan de auto met 22 kW laden, lekker snel; bij een snellader met maximaal 200 kW. De duurdere modellen laden nog rapper en hebben een nog grotere accu. De Lucid Air heeft een 800 V architectuur en een batterij met bruikbaar 94 kWh. Toch weegt deze forse auto dus nog geen 2.000 kg. Knap werk. De WLTP-actieradius is 747 km; wij haalden bij niet al te warm weer rond de 570/580 km reëel. Meer dan voldoende voor intensief dagelijks gebruik!

 

Gereden worden

Hoewel de auto erg laag is, stap je door de wijd openende portieren tamelijk gemakkelijk in en zeker achterin heb je mega veel ruimte en een prima comfort. Dat maakt deze Lucid Air ook tot een aangename auto om in gereden te worden. Dat hij veel overeenkomsten vertoont met de Tesla Model S is niet verwonderlijk. Als je dat instelt remt de auto goed op de motor af, kruipt hij niet bij stoplichten en de 'versnellingen' bedien je met een handel rechts aan het stuur. Ook kun je meteen rijden na het instappen, er is geen ouderwetse aparte startknop meer. Maar er zijn wel méér fysieke knoppen dan in een Tesla, voor bijvoorbeeld de ruitenwissers. Dat is prettig. Het gehele interieur maakt een luxueuze en fraai afgewerkte indruk en het display voor de bestuurder is breed en overzichtelijk. Tesla is echter wel duidelijk verder met elektronica en gadgets. En dat de dame van het navigatiesysteem ofwel Engels ofwel Nederlands met een ongelooflijk accent spreekt, is een serieus minpunt. Dat geldt ook voor het af en toe verliezen van de Carplay-verbinding en het niet altijd meteen werken van het wegklapbare centrale display. De veelgebruikte testauto heeft even wat werkplaatstijd nodig, ervan uitgaand dat dit met software aanpassingen is aan te passen. Maar verder: goed gebouwd, solide en fijn.



Laag

De Lucid Air oogt fors, vooral door de lange wielbasis. Hij is echter niet groter dan de Model S, Mercedes-Benz EQE of bijvoorbeeld BMW 5-serie. Je zit laag maar de prima 360 graden camera maakt manoeuvreren gemakkelijk. De Air Pure accelereert in slechts 4,7 sec naar 100 km/u, haalt een top van 200 km/u en is in de praktijk meer dan snel genoeg. Hij zal met alleen achterwielaandrijving ook wel te verleiden zijn tot leuke drifts. De auto veert opvallend comfortabel, zelfs op de grotere 20 inch velgen onder de testauto; standaard is 19 inch. Die zijn groot genoeg! De auto is verder stil en je zit er goed in. De stoelen zijn 12-voudig elektrisch verstelbaar en verwarmbaar; de bekleding is van kunstleder. Ben je heel fors van postuur, dan is de instap te laag en te krap en kun je beter een ander model kiezen. Maar met 182 cm zat deze schrijver er prima in. Wel bleek het stuur net niet voldoende naar je toe te halen, maar daar was mee te leven. Op het grote display boven de middentunnel kies je via DreamDrive de instellingen van de auto. Er zitten behoorlijke verschillen in. De Lucid Air Pure is er standaard in Stellar White Metallic (net als bij Tesla), de vijf andere lakkleuren waaronder het Fanthom Blue Metallic van de testauto kosten € 1.200,- extra. De Air Pure heeft een aluminium dak, enkele andere versies zijn er desgewenst ook met glazen panoramadak. De erg fraaie lederen bekleding voor de modellen 'boven' de Pure kost zo'n drie mille extra. Standaard hebben die duurdere versies ook o.a. soft close portieren, verwarmbare achterstoelen, klimaatregeling met 4 zones, een verwarmbaar stuurwiel en elektrisch bedienbare zonneschermen achterin. Alle uitvoeringen hebben véél bergruimte en een enorme frunk. Wil je vrienden en kennissen afbluffen met een 'talking piece' en is het geld geen probleem, dan kies je de Sapphire met 1.251 pk, 2 sec van 0-100 km/u, een top van 330 km/u en een WLTP-actieradius van 700 km. Dat laatste uiteraard alleen als je niet steeds het prestatievermogen benut. Maar na één keer vol accelereren is iedereen toch kotsmisselijk, dus dat gebeurt niet snel....



Knap werk

De Lucid Air Pure bleek al met al een aangename verrassing. Zoek je een zeer representatieve, goed ogende en ruime elektrische auto die je niet op elke hoek van de straat tegenkomt en die solide overkomt, dan is het zeker zinvol om te gaan proefrijden. Er zijn nog wat AWD's op voorraad, dus een beetje neuzen op Lucidmotors kan een interessante auto opleveren. Wij waren wat sceptisch over dit Amerikaanse merk, maar vooralsnog lijkt het businessmodel te kloppen en liet de auto een prima indruk achter.

With Qualis you opt for an optimal sales result.

Selling your house

Living extra-ordinarily. Discover our exclusive listings.

Buying a house

Sales advice without any obligation? Meet your Qualis real estate agent.

Sales advice
Make an account

Take a look at the largest ‘secret’ listings of the Netherlands.

Make an account
Magazine
The latest trends in
interior & lifestyle!

the e-Magazine