Het beste moment om te verkopen

Het beste moment om te verkopen

Het beste moment om te verkopen

Bent u van plan om in 2025 uw woning te verkopen? Dan kan de timing van uw verkoop een verschil maken in uw uiteindelijke opbrengst. Recente marktinformatie van onder andere Funda, NVM, het Kadaster, CBS en Matrixian laat zien dat het loont om goed te kijken naar de perioden waarin de vraag én de prijzen doorgaans pieken. De woningmarkt kent een vast seizoenspatroon waarbij de zomermaanden extra gunstig zijn voor verkopers.
 


Waarom juist in mei of juni in verkoop zetten?

Uit data blijkt dat de woningmarkt in Nederland jaarlijks twee pieken kent in het aantal verkopen:

Juni / juli: traditioneel de drukste en vaak meest lucratieve periode voor verkopers.
Oktober / november: een tweede, maar iets minder sterke piek.

Doordat een woning gemiddeld zo'n 30-35 dagen nodig heeft om verkocht te worden, is mei of juni de ideale periode om uw woning in de verkoop te zetten. Zo valt de daadwerkelijke transactie in juni of juli, wanneer de vraag vaak het hoogst is en de prijzen doorgaans stijgen.
 

Verkooplooptijd langer bij hogere vraagprijzen

Let wel dat bovenstaande grafieken gebaseerd zijn op woningen in alle prijsklassen. Voor woningen in het hogere segment duurt het verkoopproces vaak langer dan het marktgemiddelde. Minimaal twee maanden is hierbij geen uitzondering. De reden? De doelgroep is een stuk kleiner. Hoe hoger een vraagprijs, hoe minder animo er in absolute aantallen is. 


Wat bepaalt het succes van uw verkoop?

Verschillende factoren beïnvloeden het resultaat van uw verkoop. Dit zijn de belangrijkste vijf :

1. Makelaar

Een goede makelaar is allesbepalend. Expertise en goed zicht op potentiële kopers zorgen ervoor dat sommige verkoopmakelaars huizen een stuk sneller en winstgevender verkopen dan collega’s.

2. Prijsstelling

Een realistische vraagprijs, niet de hoogste, wekt de meeste interesse en stimuleert een snellere verkoop tegen de beste prijs.

3. Marketingstrategie

Uw woning gericht onder de aandacht brengen van een zo groot mogelijke doelgroep – ook internationaal, of bij mensen die niet actief op zoek zijn – vraagt om de juiste marketingtechnieken. Daarmee bereikt u niet alleen meer potentiële kopers, maar vergroot u ook de kans op het beste verkoopresultaat.

4. De woning

De staat en de sfeer van het huis zijn ook van invloed op de verkoop. Een goed onderhouden huis, aantrekkelijk in beeld gebracht, trekt meer potentiële kopers aan.

4. Locatie

De locatie blijft een belangrijke factor voor de interesse van kopers. Een huis op een gewilde locatie, wordt een stuk sneller verkocht en levert meer op.


Onverwachte marktbewegingen

Hoewel de markt in 2025 waarschijnlijk dezelfde seizoensinvloeden blijft vertonen, zijn er altijd externe factoren die voor verrassingen kunnen zorgen. Denk aan rentewijzigingen, internationale economische ontwikkelingen of schommelingen in het consumentenvertrouwen. Deze factoren kunnen het koperspubliek en dus de verkooplooptijd onverwacht doen af- of juist toenemen.


Een goede makelaar maakt het verschil

Omdat het aantal potentiële kopers bij hogere vraagprijzen minder is, wordt het extra belangrijk om een makelaar in de arm te nemen met een groot netwerk en ervaring in het hogere segment. Hoe meer potentiële en kapitaalkrachtige kopers uw woning te zien krijgen, hoe beter uw onderhandelingspositie.

Wilt u eens met ons van gedachten wisselen over hoe wij uw woning in de markt zetten en hoe wij uw koper bereiken? Neem dan contact met ons op.
 

VRIJBLIJVEND ADVIESGESPREK

With Qualis you opt for an optimal sales result.

Selling your house

Living extra-ordinarily. Discover our exclusive listings.

Buying a house

Sales advice without any obligation? Meet your Qualis real estate agent.

Sales advice
Make an account

Take a look at the largest ‘secret’ listings of the Netherlands.

Make an account
Magazine
The latest trends in
interior & lifestyle!

the e-Magazine